Modifică dimensiunea fontului:
Bucureşti, 7 nov /Agerpres/ - Consiliul Concurenţei a lansat în dezbatere publică recomandările pentru îmbunătăţirea mediului concurenţial în domeniul serviciilor de salubrizare, sector unde este necesară intervenţia eficientă a autorităţii de reglementare pentru prevenirea abuzurilor de poziţie dominantă, se arată într-un comunicat al Consiliului.
"Consiliul Concurenţei apreciază ca fiind justificate, în anumite limite, drepturile exclusive acordate operatorilor de salubrizare de către autorităţile administraţiei publice locale competente, pe durata contractului de atribuire a gestiunii delegate privind serviciile de salubrizare respective. Aceste drepturi exclusive determină existenţa unor bariere administrative semnificative şi non-tranzitorii la intrare pe piaţă. De asemenea, realizarea unor activităţi economice (cu precădere cele de depozitare a deşeurilor municipale) presupune un nivel mare de investiţii, susceptibil de a constitui bariere structurale la intrare pe piaţă", se arată în documentul "Orientări privind interpretarea şi aplicarea prevederilor Legii concurenţei pe pieţele serviciilor de salubrizare a localităţilor, respectiv recomandări pentru îmbunătăţirea mediului concurenţial pe aceste pieţe", publicat pe site-ul Consiliului Concurenţei.
Astfel, manifestarea concurenţei dintre operatorii de salubrizare nu se poate realiza decât cu ocazia procedurii concurenţiale (licitaţie), derulate în vederea desemnării întreprinderii câştigătoare. Astfel, pieţele serviciilor de salubrizare sunt pieţe de licitaţie, concurenţa realizându-se pentru piaţă şi nu pe piaţă, explică autorii raportului.
Documentul prezintă cadrul general de care trebuie să ţină cont entităţile care acţionează pe aceste pieţe (companii, autorităţi de reglementare) în ceea ce priveşte interpetarea şi aplicarea Legii concurenţei pe pieţele serviciilor de salubrizare. De asemenea, documentul conţine recomandări pentru autorităţile administraţiei publice (centrale şi locale) în vederea îmbunătăţirii mediului concurenţial pe aceste pieţe.
" au un caracter general, scopul lor fiind de informare şi îndrumare, atât a a operatorilor care activează pe pieţele serviciilor de salubrizare, cât şi a autorităţilor publice centrale şi locale ce deţin competenţe de reglementare pe aceste pieţe. Având în vedere că atribuirea contractelor de delegare a gestiunii acestor servicii publice conduc la bariere administrative la intrarea pe piaţă, dorim să oferim o imagine de ansamblu a modului de abordare a acestor contracte, aspectele particulare fiind abordate în funcţie cazuistica specifică", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, citat în comunicat.
Concurenţa dintre operatorii de salubrizare se manifestă doar cu ocazia licitaţiei derulate în vederea desemnării companiei câştigătoare. Astfel, în lipsa unei presiuni concurenţiale asupra operatorilor pe durata contractului de delegare a gestiunii, este necesară intervenţia eficientă a autorităţii de reglementare în vederea prevenirii unor abuzuri de poziţie dominantă (de exemplu, preţuri excesive).
"Ca urmare, pentru a se asigura un mediu concurenţial normal pe aceste pieţe în vederea asigurării bunăstării beneficiarilor unor astfel de servicii, este necesară îndeplinirea următoarelor condiţii: asigurarea unui grad de concurenţă cât mai ridicat în cadrul procedurii concurenţiale de delegare a gestiunii serviciilor de salubrizare (licitaţie); limitarea drepturilor exclusive, în particular a duratei acestora cu privire la serviciile de salubrizare a căror gestiune a fost delegată (în speţă, durata contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de salubrizare). Astfel, durata trebuie stabilită astfel încât să nu fie afectată concurenţa pe piaţă, prin optimizarea interdependenţei durată - investiţii/cost - tarif. De asemenea, este necesar ca durata contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de salubrizare să nu fie extinsă în mod artificial, prin prelungirea nejustificată a acestor contracte", potrivit comunicatului.
Totodată, este necesară impunerea unui mecanism eficient de reglementare. Astfel, autorităţile administrative ce deţin competenţe de reglementare pe aceste pieţe, în acest caz Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC), precum şi autorităţile administraţiei publice locale competente, trebuie să substituie, respectiv să completeze, în mod eficient, forţele pieţei, pentru a împiedica întreprinderea aflată în poziţie dominantă de a
exploata această poziţie, inclusiv prin impunerea în sarcina consumatorilor a unor tarife excesive.
Astfel, este justificat un nivel ridicat de intervenţie pe piaţă al autorităţilor de reglemetare competente, realizat inclusiv prin reglementarea tarifelor (în sensul stabilirii tarifelor la un nivel considerat ca fiind accesibil pentru consumatori). Această intervenţie a autorităţilor de reglementare trebuie realizată astfel încât consumatorii serviciilor reglementate să obţină rezultate similare celor obţinute pe o piaţă concurenţială, atât în ceea ce priveşte nivelul tarifelor, cât şi în ceea ce priveşte calitatea serviciilor. AGERPRES/(AS - autor: Florentina Cernat, editor: Mariana Nica)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.