Contractul cu Salini Impregilo pentru construcția lotului 3 al Autostrăzii Orăștie - Sibiu a fost reziliat

 •  Economie
846 afişări

Contractul cu Salini Impregilo pentru construcția lotului 3 al Autostrăzii Orăștie - Sibiu a fost reziliat și va fi demarat procesul pentru selectarea unui nou constructor care să remedieze deficiențele din zonă, lucrările urmând să fie finalizate în luna august, potrivit ministrului Transporturilor, Dan Costescu.

cd177709-53f7-43bc-9c97-6e20fd563a17

În aceste condiții, traficul pe autostradă ar putea fi reluat în luna septembrie a acestui an, dacă nu vor exista contestații.

"Am primit un comunicat de la CNADNR privind rezilierea contractului cu actualul constructor (pentru lotul 3 al Autostrăzii Orăștie-Sibiu — n. r.). În același timp se va demara o cerere de ofertă pentru selectarea noului constructor care să remedieze deficiențele din zona demolată de 200 metri și din cei 300 de metri suplimentar pe care au apărut fisuri pe drum. Termenul pentru aceste lucrări, în cazul în care nu apare nicio contestație, este august. Asta înseamnă că la începutul sau mijlocul lui septembrie se va putea relua traficul pe autostradă', a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor, într-o conferință la sediul ministerului.

Potrivit lui Costescu, în paralel vor fi lansate o serie de licitații pentru lucrările ce mai trebuie făcute în afara carosabilului, respectiv amenajarea taluzurilor, la spațiile de servicii etc.
"În acest mod, am scos cel mai bun termen pe care puteam să-l obținem, acela de august pentru finalizarea de lucrări și de septembrie pentru reluarea traficului", a precizat el.

Șeful de la Transporturi a explicat că expertizele realizate de compania de drumuri, dar și cele primite de la constructor arată, în principal, același lucru, respectiv că materialele de construcție nu sunt în conformitate cu caietul de sarcini, lucrările de execuție în sine au fost necorespunzătoare.

"Într-un cuvânt, proiectul nu a fost respectat. În aceste condiții, am solicitat conducerii CNADNR să analizeze opțiunile pe care le avem pentru continuarea acestui proiect și eventual și contract, să identifice soluțiile pentru deblocarea și relansarea lui și să elaboreze un plan de măsuri pentru a ști pașii pe perioada care urmează', a subliniat Costescu.

În plus, vor fi executate scrisorile de garanție, în valoare de 60 de milioane de lei, iar 30 de milioane lei vor proveni din garanțiile preliminare de execuție.
"Toți acești bani vor fi folosiți pentru contractarea lucrărilor următoare. Dacă vor fi identificați — ca urmare a expertizei pe care o desfășurăm — alți bani necesari, aceștia vor fi obținuți pe calea justiției, prin îndreptare împotriva constructorului de către CNADNR", a precizat ministrul.

Costurile pentru reparațiile pe porțiunea de 200 de metri demolată, la care se adaugă ceilalți 300 de metri, sunt estimate în jur de 60-70 de milioane de lei.

"În ceea ce privește lucrările pe Orăștie — Sibiu, aici există o expertiză în derulare. Există reparația pe această zonă pe care o avem — 200 metri plus 300 de metri — aici estimăm să ne ducem undeva la 60-70 milioane lei și vom începe acea expertiză pe toată lungimea sectorului lucrat unde rezultatele le vom avea atunci când vom avea și expertiza gata", a arătat Costescu.

Pe de altă parte, ministrul Transporturilor a subliniat faptul că, potrivit legii, Salini Impregilo nu mai are voie, în următorii doi ani, să participe la o nouă licitație de lucrări.
"Impregilo Salini se află pe o listă neagră. Doi ani nu vor avea voie să participe la o nouă licitație de lucrări. După doi ani, teoretic, ar trebui să intre. Oricum, reanalizăm și acest cadru pentru că, așa cum am spus, nu este doar un concept strategic este un lucru foarte complet. Vrem să schimbăm cadrul legislativ. Va fi analizată inclusiv această perioadă de rămânere, de delistare de pe lista neagră", a explicat acesta.

El a subliniat, totodată, că va avea toleranță zero pentru cei care vor încerca să risipească resursele statului.

"Un al doilea mesaj este pentru acei constructori parteneri ai MT indirect și direct ai companiilor noastre din portofoliu care, pe durata acestor ani, au fost parteneri onești, cu care am lucrat într-un mod constructiv, am găsit soluții să trecem peste aceste sincope constructive. Am reușit astfel să nu ne ducem direct în instanță pentru a ne cere despăgubiri unii altora. Cu acești constructori am reușit să ne încadrăm în timp pe sectorul feroviar, de exemplu Micăsasa — Coșlariu. Acești oameni care au reușit să se înțeleagă individual cu proprietarii, au intrat, au desfășurat lucrări, au fost parteneri reali, preferând să nu meargă în instanță și să facă niște revendicări seci care nu ne făceau altceva decât să ajungem la un rezultat cunoscut. Cu același gen de parteneri am reușit să dăm înainte de termen cu aproape jumătate de an autostrada Lugoj — Timișoara", a adăugat Dan Costescu.

Un document al Ministerului Fondurilor Europene (MFE) arată că autostrada Orăștie — Sibiu are planificată ca dată de finalizare trimestrul III din 2018, iar valoarea investiției rămase se ridică la 92,4 milioane euro.

Proiectul Autostrăzii Orăștie — Sibiu, ca parte a Rețelei de Transport Trans-Europene (TEN-T CORE), prevede construirea a 82,07 kilometri de autostradă care leagă cele două orașe. Comisia Europeană a decis, în septembrie 2011, finanțarea acestui proiect cu 510 milioane de euro din Fondul de Coeziune.

Autostrada a fost împărțită în 4 loturi de punere în aplicare. Loturile 1 și 2, având lungimea de circa 44 km, au fost deschise traficului în 2013. Loturile 3 și 4 au fost deschise traficului în 2014. În ceea ce privește Lotul 3 (Săliște — Cunța) de aproximativ 22 de kilometri, acesta face obiectul unei anchete penale după ce, pe o porțiune din zona viaductului Aciliu, au apărut fisuri adânci, care au pus în pericol siguranța traficului rutier.

În data de 3 septembrie 2015, CNADNR a anunțat închiderea circulației rutiere pe Autostrada A1 Orăștie — Sibiu începând din 7 septembrie, la 10 luni de la inaugurarea acesteia, între Nod rutier Săliște (km 270+020) — Nod rutier Cunța (km 292+455), în vederea remedierii degradărilor constatate la km 275+650 al autostrăzii. CNADNR a impus constructorului autostrăzii Orăștie — Sibiu, Salini Impregilo, să refacă porțiunea de 200 — 300 de metri din corpul de autostradă unde au apărut degradările, prin demolare și reconstrucție în conformitate cu proiectul tehnic aprobat.

Pe 11 noiembrie, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de șantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislației în vigoare, precum și cu privire la modul în care a acționat conducerea CNADNR în derularea unor contracte.

Procurorii DNA au deschis un dosar penal, în care a fost începută urmărirea penală in rem, în legătură cu săvârșirea unor posibile fapte de corupție în construirea autostrăzii Sibiu-Orăștie. Potrivit DNA, în acest dosar a fost începută urmărirea penală pentru săvârșirea unor infracțiuni de corupție, infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție și infracțiuni privind fraude cu fonduri europene.

În urma scandalului declanșat de închiderea tronsonului Săliște-Cunța, de 22 de kilometri, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor CNADNR a decis înlocuirea directorului general Narcis Neaga cu Cătălin Homor (director general interimar al Metrorex), ordinul în acest sens fiind semnat pe 8 decembrie 2015 de ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

AGERPRES/(AS — autori: Nicoleta Gherasi, Oana Tilică, editor: Andreea Marinescu)

Etichete:
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Comentează


Articole recomandate


Știrile momentului

Știri recente din Economie

Cele mai citite din Economie

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe
Noul Agerpres