Modifică dimensiunea fontului:
Bucureşti, 13 dec /Agerpres/ - Fenomenul tasărilor de teren în zona staţiei de metrou Eroilor pare stabilizat, ele apărând atunci când se sapă o galerie, a declarat, duminică, ministrul Transporturilor, Dan Costescu.
Potrivit acestuia, astfel de fenomene au loc oriunde în lume, cazuri asemănătoare fiind semnalate în Barcelona sau Londra.
"Sunt accidente tehnice care se întâmplă oriunde în lume. Au fost în Barcelona, au fost în Londra accidente similare. Ele sunt, pur şi simplu, incidente tehnice în cursul derulării normale ale activităţii. Evident că sunt chestii nedorite pe care nu le vrem şi, atunci când avem şi case în zonă, situaţia este mai complicată. Locuitorii de acolo au fost evacuaţi - este procedura de urgenţă care se aplică sub formă de măsură asiguratorie - şi ei sunt cazaţi pe cheltuiala constructorului la unul dintre hotelurile din apropierea caselor", a explicat ministrul.
Dan Costescu a precizat că tasările sunt stabilizate la 21 de milimetri faţă de sâmbătă seară, când s-au declanşat, şi când au fost la 19 mm. Afectate şi monitorizate sunt două imobile, una situată pe Bd. Eroilor, cealaltă pe Bd. Eroilor Sanitari.
El a precizat că la o tasare atât de mică nu vor fi necesare lucrări de reparaţii.
"Deci, asta ne arată că, pe aproape 18 ore, avem o tasare sub 0,33 mm, departe de cota de alarmă. La început au fost tasări - prima de 8 mm, după aceea au continuat tasări de 3 mm la fiecare măsurătoare, după aia s-a stabilizat, tasarea a coborât la 1 mm, acum sunt undeva la 0,33, deci fenomenul pare stabilizat. Tot ca măsură asiguratorie, aseară, ultima oară când am fost acolo cu echipa - am mai fost o dată dimineaţă singur, ca să văd dacă s-a mai întâmplat ceva -, însă aseară i-am rugat pe colegii de la echipa topo să menţină monitorizarea pe obiectivele, pe imobilele din zonă", a spus Costescu.
În plus, şeful de la Transporturi a solicitat constructorului să angajeze imediat o echipă care să monitorizeze nu numai deplasările, ci şi să identifice eventual alte goluri sub carosabil în zona care ar putea fi afectată.
"Este doar o măsură asiguratorie, practic noi ne aşteptăm să nu găsim nimic acolo, dar, ca să avem siguranţa tuturor oamenilor din cartier, o să venim cu aceste măsurători care să fie prezentate. Aceste fenomene se întâmplă tot timpul când se sapă o galerie. Studiile topo se fac de obicei pe canalul de excavaţie. Sunt, evident, mai ales într-un oraş cu o istorie mare, cu mai multe straturi de construcţie pe sute de ani deja, sunt zone care nu sunt controlate. Am găsit caverne, am găsit construcţii subterane, am găsit zone de nisip. Toate aceste zone se mişcă. Ceea ce ne dorim este ca, după apariţia acestor fenomene, să le oprim, să le controlăm, să le remediem şi, mai departe, să securizăm zona şi să continuăm proiectul în condiţii de siguranţă pentru cetăţeni", a adăugat Costescu.
Oficialul MT a menţionat că oamenii se pot întoarce acasă după finalizarea primei tranşe de lucrări.
"Acasă, li se poate spune în momentul în care se consideră că s-a stabilizat. Se va lăsa ca măsură asiguratorie după finalizarea primei tranşei de lucrări. Mâine este un prim termen pe care l-am discutat cu constructorul de a furniza ultimele măsurători proiectantului. Proiectantul va formula o soluţie tehnică, de fapt un proiect de remediere şi, în momentul când vom avea acest proiect de remediere, se va şti practic care este şi continuarea. Aşteptăm acest proiect cu efecte maxime până pe la sfârşitul săptămânii, până vineri", a menţionat ministrul.
Tasările în zona clădirilor sunt de 21 de mm, însă în cealaltă zonă sunt mai mari. Ministrul a dat asigurări că, din informaţiile existente, această zonă de tasare nu ar trebui să se extindă.
"Dacă ne referim la o întreagă zonă, sunt, cred, undeva pe la 2000 de metri pătraţi acum. Este şi zona de şantier şi de asta trebuie văzut ce este acolo. După informaţiile pe care le avem, nu ar mai trebui să avem acest pericol (de extindere a tasărilor - n. r.). De unde a apărut fenomenul? Atunci când freza a ieşit la capătul tunelului a spart acel perete mulat pe care, planificat, trebuia să iasă - şi ăsta este momentul în care se consideră încheiat tunelul - atunci toată apa din pânza freatică şi probabil din alte surse, strânsă în spatele frezei, a curs pe lângă utilaj şi a antrenat odată cu ea şi o mare masă de aluviuni. Aceste aluviuni - masă nisipoasă, noroioasă - practic a plecat din zonele surpate. Făcându-se acest gol, acestea au coborât", a explicat Dan Costescu.
Potrivit acestuia, fenomenul de tasare nu va afecta termenul de efectuare a lucrărilor la noua staţie de metrou Eroilor.
"Vorbind fix despre acest incident, nu cred că se va extinde la nivel de lucrări, pentru că deja am ajuns în momentul în care TBM-ul a ieşit din tunel şi noi oricum lucrăm la staţie. Este foarte mult de lucru, deci se vor compensa cumva aceste întârzieri", a subliniat ministrul Transporturilor.
Sâmbătă, traficul rutier pe bulevardul Eroilor, între bulevardul Carol Davila şi Pod Eroilor, şi pe bulevardul Eroilor Sanitari, între str. Carol Davila şi Piaţa Operei, a fost întrerupt din cauza surpării terenului.
Primăria Municipiului Bucureşti a precizat, într-un comunicat de presă, că incidentul a fost semnalat de constructorul care efectuează lucrări de modernizare şi extindere pentru Metrorex.AGERPRES/(AS - autor: Oana Tilică, editor: Mariana Nica)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.