COD PORTOCALIU: 25-05-2025 ora 10 Intre 25 mai, ora 20 – 27 mai, ora 10 Fenomene vizate: se va semnala cantități însemnate de apă

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 5 nov/Agerpres/ - Sectorul bancar din România are un grad mic spre mediu de concentrare, ceea ce indică un grad relativ ridicat de concurenţă, însă nivelul ridicat de îndatorare a conduce la reducerea gradului de mobilitate a clienţilor, reiese din Raportul Consiliului Concurenţei, intitulat 'Evoluţia concurenţei în sectoarele cheie 2015'.

'Situaţia sectorului bancar din perioada analizată indică o evoluţie favorabilă din punct de vedere concurenţial în sectorul bancar românesc. În ultimii 4 ani se observă o tendinţă de reducere a diferenţialului dintre dobânda la credite şi cea la depozite. De asemenea, indicii de concentrare arată un grad mic spre mediu de concentrare în sector. Creşterea restrictivităţii standardelor de creditare nu reprezintă în sine un element de îngrijorare privind concurenţa în sectorul bancar, dar coroborarea sa cu un nivel ridicat al gradului de îndatorare a clienţilor conduce la reducerea gradului de mobilitate a clienţilor. Aşa cum se cunoaşte, un nivel crescut al gradului de mobilitate a clienţilor este efectul unui mediu concurenţial normal, iar scopul legislaţiei de concurenţă, precizat şi de art. 1 din Legea concurenţei, îl reprezintă tocmai menţinerea şi stimularea concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal, în vederea promovării intereselor consumatorilor', se arată în raportul Consiliului Concurenţei.

Potrivit documentului, primele zece instituţii de credit au avut cumulat o cotă de piaţă relativ constantă, între 77,8% şi 78,4%, valoarea înregistrată la finalul anului 2014 fiind de 78,1%, în scădere faţă de anul 2013.

În plus, în perioada analizată, indicele de concentrare pe piaţă a scăzut semnificativ din 2008 în 2009, în perioada de început a crizei, după care aceasta s-a stabilizat. La finalul anului 2014, valoarea indicelui a fost cea mai scăzută din ultimii ani.

'Aceste valori indică faptul că sectorul bancar are un grad mic spre mediu de concentrare, ceea ce indică un grad relativ ridicat de concurenţă. Cu toate acestea, pentru o interpretare mai bună a gradului de concurenţă trebuie analizaţi şi alţi indicatori, cum ar fi mobilitatea clienţilor bancari', mai reiese din raportul Concurenţei.

În ceea ce priveşte gradul de concentrare, se observă o diferenţă mare între primii doi jucători şi ceilalţi, diferenţa care s-a erodat în timp.

'Din punct de vedere al gradului de concentrare, putem spune că principalii doi jucători au pierdut cotă de piaţă în detrimentul următorilor. De asemenea, la finalul anului 2014, primii 7 jucători de pe piaţă deţineau împreună aproximativ 67% din piaţă, în timp ce următorii 33 deţineau aproximativ 33%', se menţionează în raport.

Potrivit documentului, primele două bănci mari, respectiv BCR şi BRD, au avut în ultimii şase ani cote de piaţă cuprinse între 18 - 20% (BCR) şi 14-16% (BRD). însă ambele sunt în scădere, şi domină, în mod evident, mediul bancar românesc în fiecare categorie importantă (credite, depozite, active, capital).

'A treia bancă este Banca Transilvania cu o cotă de piaţă de aproximativ 10%. Aceasta a achiziţionat, anul acesta, Volksbank România, bancă care se situa la momentul achiziţiei pe locul 9 în topul băncilor. Următoarele bănci din punctul de vedere al dimensiunii (Raiffeisen Bank, UniCredit Bank şi CEC Bank) au cote de piaţă aproape egale, situate între 7 - 8%, cote ce se păstrează relativ constante în perioada analizată. Cota de piaţă rămasă este foarte fragmentată între celelalte 34 de bănci', se mai arată în raportul Consiliului Concurenţei. AGERPRES/(AS - autor: Ana-Maria Vasile)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.