Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 25 mai /Agerpres/ - Regizorul Bogdan Mirică a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, că speră ca premiul criticii de specialitate (FIPRESCI), acordat filmului său, "Câini" - ce a rulat în secţiunea Un Certain Regard de la Cannes - îi va permite să continue să semneze şi alte producţii cinematografice.

Mirică mai vorbeşte, în interviul pentru AGERPRES, despre procesul creării filmului "Câini", despre experienţa de la Cannes, o întâlnire inedită cu Mel Gibson, dar şi despre cel mai 'înspăimântător' moment din realizarea lungmetrajului său de debut.

AGERPRES: Filmul tău a avut cronici elogioase la Cannes, inclusiv comparaţii cu filmele lui Quentin Tarantino sau cu "No Country for Old Men". Care cronică ţi s-a părut cea mai flatantă?

Bogdan Mirică: Mi se par flatante nu neapărat cronicile laudative de la un capăt la celălalt, cât mai degrabă cele în care se vede că jurnalistul nu a venit cu o prejudecată, cu un pattern şi dacă filmul tău nu corespunde cu ce se aştepta el/ea să vadă, te sancţionează. Mi se pare o abordare leneşă. Dacă, pe de altă parte, omul e dispus să intre în paradigma pe care o propui şi să facă judecăţi în paradigma aia, atunci sunt flatat - înseamnă că a fost dispus să stea cu mine o oră şi jumătate şi apoi să-mi spună ce crede despre ce propun. Sunt convins că se va mai întâmpla asta: filmul să fie judecat într-o cheie realistă (ceea ce nu mi-am propus să fac) şi apoi să fie faultat pentru că nu e realist.

AGERPRES: Dar cronica cea mai apropiată de ce ai vrut tu să transmiţi cu filmul care a fost?

Bogdan Mirică: Au fost multe review-uri care au prins ce am vrut să spun: odată ce s-a trecut de naraţiune şi a fost văzut filmul cu totul, în ansamblu, ca o propunere, ca un comentariu despre ce cred eu despre lume şi despre film, cronicile şi intenţia mea au început să se apropie foarte mult.

AGERPRES: Fiecare scenariu de film are un parcurs de ani întregi până este realizat. Care a fost drumul scenariului "Câini" şi cum a evoluat el?

Bogdan Mirică: Am început singur şi am stat mult timp aşa: cred că vreo doi ani. Apoi am găsit un producător român, unul francez, au urmat workshop-uri unde am dezvoltat şi modificat scenariul. Începi singur, foarte singur şi termini cu foarte mulţi oameni în jurul tău - unii te susţin, alţii încearcă să-ţi confişte filmul. E un proces normal, cred. Nu mă plâng.

AGERPRES: A fost vreun moment în care ai vrut să renunţi la proiect?

Bogdan Mirică: Nu. Niciodată. De aceea stau şi mă gândesc foarte foarte mult înainte de a îmi găsi subiectul, pentru că ştiu că va trebui să stau cu el foarte mulţi ani.

AGERPRES: Ca regizor, care a fost indicaţia pe care ai dat-o cel mai frecvent actorilor pe platouri?

Bogdan Mirică: Să joace mai puţin.

AGERPRES: Care a fost actorul din distribuţie la care te-ai gândit încă din perioada de scenariu?

Bogdan Mirică: Când scriu scenariul nu mă gândesc la nimeni anume, pentru că vreau să fiu cât mai liber cu putinţă. Când însă a trebuit să ataşez nişte figuri pentru a arăta ce tipologii caut, am redactat un document şi pe o pagină aveam trei actori: Visu, Bucur şi Ivanov. Am fost norocos că le-a plăcut scenariul şi am putut face filmul fix cu actorii pe care i-am dorit şi nu am fost dezamăgit deloc. Sper că nici ei.

AGERPRES: Ai lucrat în publicitate, o ocupaţie care are de-a face, într-o formă sau alta, cu clişeele. Cronicile de care vorbeam la început subliniază că filmul tău se rupe de aşa-zisele clişee ale filmului românesc recent. Ţie, ca artist, care ţi se pare cel mai 'gros' clişeu din filmul românesc prezent? Au fost menţionate, frecvent, planurile-secvenţă, 'mizerabilismul', 'mâncatul de ciorbă în bucătărie'.

Bogdan Mirică: Nu e locul meu sa judec filmul românesc în ansamblu - mi s-ar părea arogant şi nejustificat - nu e ca şi cum am în spate 20 de ani de film şi acum mă pot erija în judecător. Cred că poţi folosi clişee într-un mod inteligent şi surprinzător, aşa cum poţi crea scene noi, "originale" care să fie gratuite şi să nu se lipească organic de film. Pentru mine, filmele româneşti sau nu, sunt bune sau proaste dar la un nivel mult mai intim. Până la urmă, se face film de 100 de ani şi multe lucruri s-au spus deja, depinde cum o faci. În plus, aşa cum am mai spus-o în mai multe rânduri, dacă filmul meu e diferit de "filmul românesc" asta nu înseamnă că e un statement împotriva filmului românesc. Doar că asta am vrut să fac, la nivel personal. Există regizori români pe care îi admir enorm dar nu vreau ca filmele mele să fie citate din filmele lor - şi probabil că nici nu aş putea face asta.

AGERPRES: "Câini" este un film care vorbeşte, într-o măsură, de o moştenire şi de teritorii. Care aspect al poveştii îţi este cel mai drag, adică aspectul la care nu ai fi putut renunţa niciodată din scenariu?

Bogdan Mirică: Sentimentul sumbru de fatalitate care sper că se identifică cu respiraţia filmului.

AGERPRES: Cum ai găsit câinele din film şi cum ai lucrat cu el?

Bogdan Mirică: Cara, aşa o cheamă, a fost găsită aşa cum am găsit şi restul actorilor din film - în urma castingului. Mi-a plăcut foarte mult de când am văzut-o prima oară pentru că părea un câine care avea o istorie: avea urechile mâncate din ciondăneli cu alţi câini şi era în proces de năpârlire, ceea ce o făcea să pară jigărită (ea de fapt, fiind un câine de rasă, foarte bine întreţinut). N-am lucrat direct cu ea, ci cu dresorul ei. A fost o relaţie perfectă: a făcut fix ce-mi doream şi în plus - poate sună tâmpit - dar cred că e un câine foarte carismatic.

AGERPRES: Referitor la participarea la Cannes - care a fost cel mai neaşteptat lucru pe care l-ai întâlnit la festival şi care a fost clişeul legat de festival cu care te-ai întâlnit pe Croazetă?

Bogdan Mirică: Experienţa de la Cannes a fost suprarealistă. Totul e foarte mult şi te poate copleşi: interviuri, elogii, critici, entuziasmul şi respectul oamenilor pentru ceea ce faci. Am fost invitat la cină şi o masă mai încolo era Mel Gibson cu care mai târziu am şi făcut o glumă (tâmpită, de altfel). Simţi cum îţi poţi scăpa printre degete. Cel mai neaşteptat lucru pentru mine - întâmplat înainte de a ajunge acolo - a fost faptul că au fost trei filme româneşti în Selecţia oficială. Mi se pare incredibil că am ajuns să fim atât de relevanţi pe film, când în ţară nu există cinematografe.

AGERPRES: Ce înseamnă un premiu pentru "Câini" la Cannes?

Bogdan Mirică: Am luat premiul FIPRESCI (dat de Federaţia Internaţionala a Criticilor de Film) şi sunt foarte bucuros şi onorat. Dincolo de asta, ce înseamnă un premiu la Cannes? Sper că înseamnă că o să mai pot face şi alte filme. Asta îmi doresc cel mai mult.

AGERPRES: "Câini" a fost prezentat ca fiind, într-o măsură, un thriller. Care a fost cel mai înspăimântător moment pentru tine, ca regizor, în procesul de creare a acestui film?

Bogdan Mirică: Când mi s-a spus că avem banii şi chiar o să facem filmul. Dar nu a fost genul de spaimă care te pune pe fugă, ci genul care te umple de adrenalină, ca atunci când faci un sport extrem.

***
După Cannes, thriller-ul românesc va avea premiera naţională la Cluj-Napoca, în prezenţa echipei, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, unde concurează la Trofeul Transilvania. Roluri principale în filmul lui Mirică au Dragoş Bucur, Vlad Ivanov şi Gheorghe Visu. În roluri secundare apar actorii Teodor Corban, Raluca Aprodu, Costel Caşcaval şi Constantin Cojocaru. "Câini" va ajunge în cinematografele din România în luna septembrie, distribuit de Transilvania Film.

Acţiunea filmului este plasată în apropierea graniţei cu Ucraina. Roman, un tânăr de la oraş, ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde are de gând să vândă pământul moştenit de la bunicul său care a murit cu câteva luni în urmă. În timp ce face demersurile pentru vânzarea moşiei, Roman devine, treptat, martorul unor evenimente bizare. AGERPRES/(AS - autor: Oana Ghiţă, editor: Mirela Bărbulescu)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.