Modifică dimensiunea fontului:
Paris, 6 ian /Agerpres/ - În ajunul împlinirii unui an de la atacul terorist produs la Paris împotriva redacţiei săptămânalului satiric Charlie Hebdo, publicaţia franceză demonstrează că şi-a păstrat spiritul provocator la un nivel ridicat, după cum se poate observa dintr-un număr special publicat miercuri, conform AFP.
Publicat într-un tiraj de 1 milion de exemplare, acest număr revine la filonul anticlerical reprezentativ pentru identitatea revistei, publicând pe prima pagină caricatura unui Dumnezeu cu barbă, cu privirea furioasă, roba însângerată şi un Kalaşnikov în spate, însoţit de titlul "Un an mai târziu, asasinul încă în libertate".
"Charlie a fost mereu o publicaţie de luptă, însă o luptă distractivă, deconectantă!", a declarat pentru AFP desenatorul Riss, directorul săptămânalului, supravieţuitor al masacrului soldat cu moartea a 12 dintre colegii săi.
"Charlie Hebdo nu face niciun compromis", observă şi cotidianul Le Parisien.
"Indiferent dacă ne place sau nu, ei sunt 'Charlie'!" (...) La un an după crima din 7 ianuarie putem să fim siguri de un lucru: împotriva tuturor bigoţilor, fanaticilor, îngenunchiaţilor, conformiştilor şi dogmaticilor, Charlie trăieşte" constată şi directorul publicaţiei Libération, Laurent Joffrin, al cărui ziar a găzduit redacţia Charlie Hebdo după atac.
Însă acest ateism provocator nu este gustat de toată lumea, mai ales că Dumnezeul din caricatura de pe prima pagină prezintă şi însemnul creştin al "Ochiului atoatevăzător". Publicaţia Vaticanului, l'Osservatore Romano, a deplâns încă de marţi faptul că "în spatele drapelului înşelător al unei laicităţi fără compromisuri", săptămânalul omite să menţioneze faptul că numeroşi lideri religioşi au condamnat violenţa în numele religiei.
Preşedintele Consiliului musulmanilor din Franţa, Anouar Kbibech, s-a declarat "rănit" de această caricatură care "îi vizează pe toţi credincioşii, indiferent de religie".
Publicarea acestui număr special nu a dus la formarea de cozi la chioşcurile de ziare aşa cum s-a întâmplat cu numărul publicat imediat după atacul terorist asupra redacţiei, care s-a vândut în peste 7,5 milioane de exemplare şi a impus în conştiinţa colectivă sloganul 'Je suis Charlie!'.
"Eu nu mai sunt Charlie", a declarat pentru radio Europe 1 Alain Juppé, contracandidatul lui Nicolas Sarkozy din partea opoziţiei de dreapta în viitoarele alegeri prezidenţiale, adăugând că acest număr aniversar nu i s-a părut amuzant.
În prezent săptămânalul se vinde, în medie, în 100.000 de exemplare la chioşcurile de difuzare a presei, dintre care 10.000 de exemplare în afara Franţei. De asemenea, revista are aproximativ 183.000 de abonaţi. Înainte de atacul terorist, publicaţia Charlie Hebdo avea mari dificultăţi financiare şi se vindea în doar aproximativ 30.000 de exemplare pe săptămână.
Într-un editorial vitriolat publicat în numărul de miercuri Riss aminteşte că această publicaţie nu este interesată să se facă plăcută unui număr cât mai mare de cititori şi că erau mulţi cei care îi doreau dispariţia încă dinaintea atacurilor teroriste. "Convingerile ateilor şi laicilor pot muta chiar şi mai mulţi munţi decât credinţa celor religioşi", susţine el.
Zece jurnalişti au trecut în tabăra Charlie Hebdo după atacul de acum un an, însă absenţa celor care şi-au pierdut viaţa atunci, printre care caricaturiştii Cabu, Wolinski, Tignous, Honoré şi Charb, continuă să fie resimţită.AGERPRES/(AS - autor: Codruţ Bălu, editor: Mariana Ionescu)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.