Modifică dimensiunea fontului:
Reşiţa, 17 dec /Agerpres/ - Şcoala Românească de film a continuat şi în acest an să ţină steagul sus în concursurile internaţionale de top şi prin rezultatele obţinute de tânărul regizor cărăşean Sabin Dorohoi (29 de ani), care a regizat scurtmetrajul 'Calea Dunării', singurul film românesc nominalizat în 2013 la Palm Springs în SUA. De altfel, 'Calea Dunării' este singurul scurtmetraj din România care s-a calificat în acest an în competiţia oficială a Festivalului de la Palm Springs.
'Calea Dunării' este cel de-al 12-lea scurtmetraj regizat de Sabin Dorohoi şi al treilea după absolvirea facultăţii de film. Scurtmetrajul 'Calea Dunării' a câştigat, la începutul lunii noiembrie, şi premiul 'Young Audience Award' la competiţia oficială a Festivalului Cinemed - Festival de Film Mediterraneen - de la Montpellier (Coasta de Azur) din Franţa.
Tot prin Sabin Dorohoi, la Reşiţa în această toamnă au fost lansate oficial şi singurele studiouri de film din vestul României, Western Transylvania Studios. Fiind legat de locurile natale, Sabin Dorohoi doreşte astfel să aducă o alternativă viabilă şi interesantă pentru cei din industria cinematografică. Acesta a şi fost, de altfel, motivul pentru care Sabin Dorohoi a investit în studiourile Western Transylvania Studios.
AGERPRES: Ce vei oferi prin respectivele studiouri?
Sabin Dorohoi: Într-o primă fază, studiourile se vor axa pe producţia filmelor mediu-low budget, fie din România fie, în mod special, venite de la partenerii noştri din Hollywood, Los Angeles. Unul din targeturile noastre principale sunt producţiile Horror, aşa-numitele B-movies. Dar dincolo de filme, reclame şi videoclipuri, Western Transylvania Studios are mai multe domenii de activitate, în producţiile audio-vizuale, adresate nu doar profesioniştilor din industrie, ci unei palete mult mai largi de clienţi, precum: turism, educaţie, sport & aventură, medicină, culinare, etc. Câteva exemple filmate în Caraş-Severin, despre Western Transylvania Studios, pot văzute pe http://www.youtube.com/watch?v=9EBFPbubs_o - un film de promovare pentru Cazanele Dunării, care face parte din serviciile de producţie pentru filme Turistice, oferite de Western Transylvania Studios), apoi http://www.youtube.com/watch?v=rTBnNq20NK8 - un film de prezentare a Colegiului Tehnic Reşiţa (şi care, de asemenea, face parte din serviciile de producţie pentru filme de prezentare a instituţiilor de învăţământ), sau http://www.youtube.com/watch?v=96AG_QJFAU0 - un film de prezentare al unui club sportiv de Airsoft (face parte din serviciile de producţie pentru filme sportive, de aventură şi teambuilding oferite de Western Transylvania Studios).
AGERPRES: Eşti conştient că ai devenit un model de urmat pentru tinerii care vor să facă ceva în România?
Sabin Dorohoi: Sunt conştient că, în acest secol, nevoia de conţinut audio-vizual este uriaşă. Totodată, mediul online câştigă teren în faţa televiziunilor. Iar ponderea pe care conţinutul audio-vizual o ocupă în spaţiul online, în special, este din ce în ce mai mare, estimându-se că în 2015 va ajunge la 46%, iar în 2025, va depăşi cu mult 50%, ceea ce înseamnă că, destul de curând, audio-vizualul va fi la cea mai mare căutare în mediul online! Sunt conştient că lucrez într-un 'domeniu binecuvântat' cu tot mai multă căutare şi nu întâmplător am ales să dezvolt o afacere în acest sens. Dar până la transformarea într-un 'model de urmat' sunt convins că mai e un drum foarte lung. Sunt destui tineri ale căror afaceri sunt mult mai spectaculoase din punct de vedere financiar şi care păstrează un raport excelent investiţii/câştiguri. În acest sens, antreprenorii din IT sunt cel mai bun exemplu! Domeniul meu de lucru presupune investiţii foarte mari într-o primă fază, care se amortizează destul de greu în timp, mai ales din cauza aparaturii profesioniste foarte costisitoare. Dar cred că ceea ce fac eu poate fi considerat interesant, mai ales din prisma domeniului de activitate, destul de rar în Romania şi prin expunerea foarte mare media pe care acest domeniu mi-o oferă. Mai pe româneşte, este o slujbă născătoare de vedete.
AGERPRES: Ce crezi că te-a adus aici?
Sabin Dorohoi: Cu toată sinceritatea, nu am ajuns nici măcar la 10% din ceea ce mi-am propus să fac. E un angajament de lungă durată cu meseria şi cu viaţa. Şi nu se poate întâmpla peste noapte. Mi-au fost necesari patru ani de muncă asiduă în facultate, şase ani de muncă pe platouri de filmare şi încă vreo patru-cinci ani de mers la competiţii şi marketuri internaţionale de film, ca să înţeleg doar o mică parte a unei industrii deosebit de complexe şi sofisticate. Sunt conştient că mai am foarte multe de învăţat în privinţa filmelor artistice, a distribuţiei internaţionale, a pieţelor de film şi a cash-flow-ului într-o industrie cu foarte, foarte multe zerouri. Dar, cu siguranţă, orice client poate avea 100% încredere în noi, dacă va alege să lucrăm împreună la un film scurt de prezentare, o reclamă sau un videoclip. În această privinţă, chiar avem un portofoliu solid.
AGERPRES: Ce finalitate pot avea proiectele create de tineri în ziua de astăzi?
Sabin Dorohoi: Depinde foarte mult de tipul de proiecte. Dacă vorbim de antreprenoriat, care e cea mai mare şi mai dificilă provocare pentru tinerii absolvenţi, finalitatea clară a oricărui proiect este, evident, una financiară. Dacă, în schimb, vorbim de proiecte de portofoliu (ceea ce numai tinerii îşi permit să facă: nu poţi face voluntariat o dată ce ai o familie de întreţinut), fiecare domeniu îşi are finalităţile lui. În domeniul meu, atunci când produc un film de scurt metraj, finalitatea clară a acestuia sunt circuitele festivaliere mondiale. Aceasta 'finalitate' nu este una pecuniară, dar cu siguranţă imaginea din media cântăreşte foarte mult în deciziile oricărui viitor client când alege să execute o lucrare cu un anumit furnizor de servicii. De aceea e foarte important să fac cunoscute site-urile www.sabinmovies.com - este site-ul meu de portofoliu şi www.westerntransylvaniastudios.com - site-ul oficial al studiourilor. E firesc să preferi un nume cunoscut şi premiat: ai garanţia că serviciul va fi de calitate. Deci, indirect, investiţiile în proiecte de portofoliu sunt foarte importante.
AGERPRES: Te poţi descurca în România, pentru a-ţi atinge un ţel, doar prin puterile proprii?
Sabin Dorohoi: Nu. Sunt absolut convins de acest lucru. De fapt, niciunde în lume nu poţi clădi ceva de unul singur. Nu doar în România. Există întotdeauna un prieten care te ajută sau o rudă care spune o vorbă bună acolo unde trebuie să o spună. Nimic nu vine din neant. Realitatea nu e ca povestea Cenuşăresei care devine prinţesă peste noapte. Personal cred destul de puţin în noroc. E un termen mult prea relativ. Cred, însă, în perseverenţă. Norocul e ceva incontrolabil: poate veni sau nu, dar perseverenţa e ceva ce ţine de tine. O poţi controla. Contează doar să o aplici suficient de mult, până când ajungi acolo unde vrei. Revenind, poate unul din cele mai importante lucruri de când e lumea şi pământul, dar mai ales în lumea mercantil-pragmatică a secolului al XXI-lea, sunt cunoştinţele, prietenii, relaţiile solide cu oamenii. Altfel spus, omul sfinţeşte locul. Deci, orice facem e într-un fel sau altul cu ajutorul celor din jur. Iar în lumea noastră românească, celula de unde începe totul e familia. Şi, într-adevăr, pot spune că am avut un mare noroc în această privinţă, fiind susţinut extrem de mult de familie.
AGERPRES: Ce drum trebuie urmat, sau poate ce jaloane trebuie ocolite, pentru a ajunge să creezi ceva trainic? Ce urmează pentru Sabin Dorohoi?
Sabin Dorohoi: Fii primul. Fii cel mai bun. Sau trişează. Eu personal nu trişez. Urmează să pregătesc şi să filmez primul meu film de lung-metraj. În paralel, vom dezvolta tot mai mult afacerea Western Transylvania Studios, mai ales pe partea serviciilor audio-vizuale simple, pentru clienţi din foarte multe branşe. Apoi, urmează câteva investiţii solide pentru finalizarea amenajării primului studio cinematografic şi ulterior, elevaţia viitorului studio mare. Bineînţeles, vorbim de câţiva ani buni de muncă de aici înainte. AGERPRES/(AS - autor: Paula Neamţu, editor: Karina Olteanu)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.